Saturday, December 18, 2010

mexican bun

resepi las week.
Jalan2 blog mamafami terliur pula dek mexican bun nya. Resepi yang beliau ambil dari lily.
Berkat beli dan pakai segala bread improver dan dough softener yang dah dibeli di malaysia maka lembutlah roti ni...
Dulu masa 1st attempt saya buat,takdak pakai apa pun. siap boleh baling2 ke dinding rotinya...keras kematu...Rugi pula tak bela angsa kat sini. kalau tak depa bleh tolong perabih=)

resepi ambil sini. tapi bentuknya saya modified ikut kesenangan sendiri.


bun
-250 g high protein flour (saya guna wheat flour india)
-2.5g bread improver  (saya hentam pakai 1/3 sudu kecil)
-2.5g dough softener   (sama seperti di atas)
-1 sk yis
-1 sb gula
-1/3 garam
-135 ml susu
-1 sb butter
-1telur

~add ja semua bahan kering.
~kemudian tambah telur, kemudian susu... uli sampai jadi doh. baru tambah butter, uli lagi. Bulat2 dalam 9 balls. letak tepi.
~ Bila bahan filling dah ready, leperkan ikut gambar, sumbat filling. bulat2kan macam ball. Make sure takda leakage. tunggu naik sampai 2 kali ganda. (45 mins). pipe kan topping dan bakar

filling
-100g salted butter
-1 sk vanilla
-1.5 sb brown sugar

~whisk semua sekali sampai kembang. taruh dalam peti beku 10 minit

topping
-65 g butter
-55 g icing sugar (saya kurangkan jadi 40)
-1 telur
-1.5 sb intant coffee yang saya guna dalam gambar
-65 g tepung gandum
-saya tabah 1 sk serbuk koko

~whisk butter + icing sugar sampai kembang. lepastu tambah bahan lain2. masuk dalam piping beg berlubang kecil atau plastik beg dan tebuk lubang di hujung.simpan dalam peti sementara tunggu bun naik 2 kali ganda. kemudian pipe ikut suka hati. Bakar 170 oc selama 15 menet






sebelum bakar pipe topping, gamba selepas lupa...dah habis ngap

4 comments:

MomoN said...

SYAMIIII!!! nampak sedap gila!!!

Adawiyah Wafi said...

wah! akak nak cuba gak... nyum2x, makin sihatlah akak ...

Mata Pena said...

salam madu..hekhek..
waahh..blik nti mai sentul,buat ke kami ye.. =)

tuan tanah said...

zimah: hehehe...doa2 aku rajen buat lagik ek

kak ada: memang..byk kalori roti ni

mata pena:bereh!