Tuesday, April 26, 2011

alahai milo blueberry lapis swiss

Asalnya benda ni septutnya jadi swissroll. Tapi macam biasalah, saya kan 'terror' bab buat kek.
Skill menggulung hancus...lebur...terbarai..
Rasa dah sedap.
Tekstur dah elok.
So fikir-fikir, kite lapiskan jelah die.

Resepi base diambil dari blog mat gebu
Semua resepi beliau tak pernah menghampakan. Jadi dan sedap belaka. Thank you sebab banyak bantu saye yang agak fobia buat kek ni.

sedikit modifikasi,
*susu tepung saya gantikan dengan milo
*inti tu saya guna jem blueberry yang ditabur juga dengan milo. Pernah try??? sedapppp.....

BAHAN-BAHANNYA :
70 gram tepung gandum
1 camca besar susu tepung (saya guna milo)
3 biji telur gred A
60 gram gula halus
60 ml minyak jagung (saye gune minyak kelapa sawit.hahaha)
2 camca teh ovallate
1 camca teh esen vanilla
Sedikit pewarna hijau muda
jem blueberry + milo tabur

-Alas loyang empat segi 9x 9 inci dengan kertas minyak dan leser butter di atasnya (saya pakai loyang kecik. patutla tebal dan patah)
-Satukan semua bahan kecuali minyak dan jem
-Pukul sampai sebati dan gebu. Kemudian masukkan minyak, gaul rata
-asingkan 2 sb dan warnakan ikut suka
-ratakan dalam loyang, kemudian letak batter yang dah diwarnakan ikut kreativiti
-Bakar pada suhu 180*c selama 17 minit
-Keluarkan dan terus terbalikkan atas permukaan rata. biar sejuk
-Sapu jem
baru lepas masak
dah sapu jem dan tabur milo



pssstt~
-bila bake cake atau apa2.. saya tunggu sampai bau dia menusuk hidung dari dalam bilik. Dah masak le tu...hehehe 
-kalau punya 9x9 inci loyang, korang gunalah. kalau x da..bahagikan kepada 2 bahagian. Jangan jadi macam saya. Tapi kalau nak lapiskan macam ni not bad jugaklah. rasa dia tetap sama

wassalam

2 comments:

wan said...

kite bukak bakery la pas ko blik india..nak x??

Unknown said...

xmo la wan...ak x pndai wat kek..huhuhuhu