Saturday, November 27, 2010

sotong goreng kunyit


Pada satu petang telinga saye tertangkap perbualan mak dengan seseorang..
Mak kata telur sotong jangan dibuang sebab sangat sodap kalau dimasak,
Dulu mak pun xtau telur tu sedap, so buang segala isi dalam perut sotong,
lepas kawen dengan baba baru tau pasai family kedah makan macam tu..
(macam2 depa makan no orang kedah ni)
Cerita ni akan bermain2 dalam kepale saye tiap2 kali saye bersihkan sotong,
intai2 kut2 la ada telur sotong. sekali keluaq anak ikan atau udang yang tak sempat sotong tu hadam.
lompat2 kegelian sat.

cadangnya harini nak buek sotong goreng topung tapi lambek bonar nak nunggu ey.. lapa dah ni. goreng kunyit pun sodap =)

sotong gaul ngan garam+ kunyit.
tumis bawang besar+garlic+ halia sampai naik bau
masukkan sotong.
+sos tomato 1 sudu & sos cili 1 sudu
sayur/ tomato kalau suka
siap!

1st time makan telur sotong, dulu kecik2 saye korek keluar bende tu pasai x mau makan.
eh memang sedap lah, nx time nak carik telur sotong lagik ;p
wassalam

3 comments:

MomoN said...

huhuhuhu..aku pun xtau telur sotong sedap.. mak aku pun selalu buang isi dalam tu..lepas mapis btau baru aku tau jgn buang..
pasni kena rasa telur sotong...

Unknown said...

rase die lembut je sedap kunyah2. tapi ikut musim jugak rasenye..
nk p godek2 mapis lah, mintak resepi sotong

aGee said...

telor sotong oh my faberett..*_* tiap kali musim depa betelo musti paksarela mak aku kat umah gi borong smpy berkilo2 then freeze kan smentare aku blk utk membalun..sedapnyeeee