Friday, November 26, 2010

limpa,hati,lampung goreng berlada

baki dari lembu korban haritu kaiyisah hantar limpa , hati n lampung ke rumah. betul ke lampung nama dia? saya tak pasti, tapi dia macam sponge).thanks sah
terbayang2 laok yang mak kite masak,,,slurrppp...nyum2... 
sebenarnya saya bukan penggemar organ2 dalaman. Tapi lepas makan cara yang mak masak terus jatuh suka sebab jintan dan lada dah mask kehanyiran organ tersebut,
dan ada caranya untuk hilangkan rasa hanyir, masa goreng mereka tambah kan air dan biarkan memdidih dan kering.masa tu boleh nampak segala darah2 yang terkandung dalam organ tersebut keluar, (saya suke tengok die keluar).ok proceed...


organ2 sekilo
garam kunyit
cili boh 1-2 sb
bawang besar 1biji dan putih 4 biji (hiris atau cincang)
halia 1/2 inci
1 jintan manis yang ditumbuk lumat
air asam jawa 1/4 cawan


sekilo organ2 hiris dan gaul garam kunyit
*goreng dalam minyak tumis selama beberapa minit 
kemudian curah dalam 1/2 atau 1 cawan air. 
biar mendidih dan kering. ketepikan.
*tumis bawang besar bawang putih dan halia..
dah naik bau tambah kan lada boh ikut suka pedas. 
biar garing dan kemudian masukkan serbuk jintan manis dan air asam jawa.
*adjust garam

1 comment:

aGee said...

kat rumah aku ni pon ade ha tatau bile kerajinan utk nk msk
ohye google aku x btol kdg2 naik name sebenar kadang2 naik name ni.
-kia