Tuesday, May 10, 2011

dalam hati ada bulu

Seingat aku dalam semua adik beradik, akulah yang terpaling degil sekali.
Kalau mak kata A, aku buat B,
Kalau mak suka C, aku tak suka,
Kalau aku suka D, mak pulak tak suka,
Lain taste lain selera
Tapi yang pasti..kalau mak kata putih...putihlah jawabnya..
takkan berubah jadik hitam punya.
Aku jelah yang selalu nak menghitamkan yang putih itu..
Tapi dah tua-tua ni aku dah kurang degil.
Dah tualah katekan... betul tak mak?
Dulu masa kecik, aku 'tolong' mak potong bawang
Sebenarnya cuma main-main pisau..cincang2 kulit bawang tu
Mak kata jangan..aku macam biasalah..degil.
Sekali jari terhiris, "mak! tangan kene pisau".
Kat mak jugak aku mengadu .
Masa aku kat kolej, aku kawan dengan sorang kakak pelik,
Mak kata jangan..aku degil, konon kesian.
Bila kena ugut kena psycho...kat mak jugak aku mengadu.
Pernah jugak accident, bengkak separuh muka..lebam-lebam..demam.
Tapi yang tu aku tak pernah bagitau mak sampailah saat aku tulis dalam blog ni.
Cuma naluri ibu tu kuat, bila aku on HP, ada berpuluh2 miscall dari mak.
Aku tanya kenapa call, mak kata saje. Tapi sebenarnya tak pernah2 mak talipon aku banyak kali macam tu. Mak tanya aku, aku kata tak da apa.
Dan banyak lagi peristiwa yang aku ingkar.
Diam-diam belakang mak aku teruskan jugak.
Sebab sekali aku percaya prinsip yang aku buat betul aku takkan berhenti.
I want to prove her wrong
Sampailah aku kena akibat dari perbuatan tu.
But mom is always right, setiap prinsip kedegilan aku tu memang ada natijahnya.
Aku tak menyesal..sebab aku dapat kaut banyak pengalaman.
Aku dapat belajar banyak perkara tentang hidup. Jatuh bangun sendiri.
Dan selamatnya aku kat dunia ni dari macam-macam cubaan dunia..
disebabkan doa semua orang...doa mak aku especially.. dengan izin ALLAH jugak.
Kalau scroll balik zaman kecik2 dulu..aku rasa bersyukur sangat,
Selamat dari niat jahat orang, selamat dari terjebak ke jalan salah. Selamat dari macam2.
Alhamdulillah.
Thanks mak!
Perempuan paling sabar pernah aku jumpe.
Mak aku jenis perempuan yang akan perjuangkan habis-habisan hak die.
Bukan meratap lembik-lembik.
Perempuan paling kuat jugak pernah aku ade.
Aku tak pernah pun tengok die menangis.
Cume aku jelah yang kuat nangis. sikit2 meleleh je....tak tahulah keturun sapa, takkan baba kut.:p
Jadi sekarang ni aku memang dah tak degil.
Sebagai contoh, bab jodoh ni aku ikut je apa yang mak aku suka.
Dengan harapan dan doa, keredhaan mak ayahlah yang  akan buat aku bahagia kelak.
Tapi dah hampir 5 bulan kut aku cuba jadi kuat macam mak aku..
Tengok lah entri aku sebelum ni. Happy jekan. (ke buat-buat happy)
Tapi tadi terdengar pulak lagu kat bawah ni kat blog sapa entah.
Aku tangkap leleh lagi. 5 bulan aku dah kuat, so tak salah sehari aku leleh kan.
Kalau tengok drama sedih, dengar lagu sedih, apa-apa jelah yang sedih..
Mulalah mengalir2 ayer mata, mulalah merah hidung, mulalah bengkak mata.
'Macam dah masuk dalam TV' orang kate.
Dahlah...aku nak layan nangis puas-puas.
Sebab lepas nangis selalunya aku legaaaaaaaaaaaaa.....
Dan kembali bertenaga ;)
bukankah tangisan itu ubat bagi wanita.
Menangis bukan sebab lemah...tapi itulah kekuatan.
(sape tak setuju angkat tangan. gi men jauh2)




Sepanjang umur aku mencecah suku abad, hanya sorang yang pernah bagitau aku ni perempuan kuat.
Hanya sorang yang yakin dalam hati dia aku memang kuat sambil menggenggam penumbuk. Kalau dulu aku tak yakin dengan kebenarannya, tapi sebab kata-kata tu jugaklah aku mula tengok dalam diri dan yakin aku kuat sebenarnya. TERIMA KASIH

~Pssst~
happy belated mother's day mak!

2 comments:

beruang diabetes said...

keluarge da ade calon ke?? hehe =D

k.syami eh?

Unknown said...

paten.....awak ghupenye.huhuhu.... heheh jawapannye adelah 'sehingge di update lagik." ekekek