Sunday, May 13, 2012

nikah kahwin itu mudah?

Assalamualaikum wbt,
sudah berhabuk nampaknya blog ni. huk huk! batuk cikit.
Ikon2 blog pun dah banyak berubah sampai kekok jadinya.
Dek kerana sekarang musim adik2 aku sedang galak memikirkan soal berkahwin,
ingin sekali aku kongsikan sedikit sedutan ceramah UAI yang penuh manfaat ni.
Kahwin itu mudah?
Benarkah?
Adakah ianya masih relevan di zaman tekno dan serba moden sekarang?
Adakah masih wujud insan yang mahukan perkahwinan simple pada hari ini?
Lebih2 lagi di pihak perempuan, pasti mengimpikan sebuah majlis yang gilang gemilang,
pelamin cantik, makeup cantik, fotografi profesional, makanan sedap, doorgift, kad comel dsb kan?
Dan semuanya pasti memerlukan ongkos yang besarrr sekali. Paling minimum bisa mencedah 20k mungkin.
Ape2 pun kite layan dulu video ni.



Dari video ini dapat aku simpulkan, dalam proses nikah kahwin ini bergantung kepada kedua2 belah pihak lelaki dan perempuan. bak kata pepatah `nak mudah, maka mudahlah jadinya, nak payah, jadilah ia payah`.

Mengimbau kembali rentetan kisah2 sebelum hari bersejarah aku 2.9.11,bermula dari menghadiri kenduri kahwin sepupu suamiku di Melaka, dia terus membawa keluarganya untuk berziarah keluargaku. Sesi suai kenal dan beramah mesra diadakan tanpa kehadiran ku yang masih bertungkus lumus untuk persiapan periksa tahun akhir di India.

Aku kira itu adalah sesi merisik, tak perlu cincin tanda, cukup untuk keluargaku kenal suami dan keluarganya kenal aku. Ianya berjalan lancar, kata emak ibu mertuaku peramah orangnya, serasi nak borak pasal ayam, itik, pokok2, dsb..

Selebihnya emak dan ibu mertua banyak berhubungan di telefon. Memandangkan jarak yang jauh antara rumah kami. Mereka sepakat untuk skip proses pertunangan. Terus ke pernikahan. Lagipun aku dan suami dah lama kenal, kira dah tunanglah tu, majlis tunang itu semua adat sahaja. Jadi lepas je aku habis last exam paper, emak call bagitahu aku akan bernikah dalam masa sebulan. Emak, baba, makcik2, dan adik2 banyak membantu.

Dalam masa sebulan itu juga kami menghadiri kursus kahwin dan prepare semua hal2 perkahwinan. Baju nikah, aku guna gaun yang pernah dibeli di bandung, makeup adik aku yg tak pernah makeup diri sendiri tu ada, makcik2 pun ada untuk beri pandangan. hantaran? aku dan suami setuju untuk bagi makanan, buah, buku, kain. siap. Kemudian ada orang tanya pasal sirih junjung, aku call tanya suami perlukah semua itu, ibu mertuaku kata tak payah, emak pun kata tak payah. ok mudah. proceed terus ke majlis pernikahan yang serba ringkas tapi meriah sesama kami keluarga besar. Alhamdulillah. Peranan besar emak dan ibu mertua yang saling mudah memudahkan banyak membantu ke arah kelancaran majlis.

Perkara wajib sudah kami selesaikan. Mudah dan berkat  insyaallah. Aku bahagia di samping suami yang banyak mamahami, punya keluarga mertua yang ikhlas menegur dan mengajar aku. Tidak seperti kisah2 dalam ruang keluarga Utusan yang selalu aku baca, juga bahagia di samping keluarga yang banyak support. Aku cuba hidup dengan acuan suamiku  untuk hidup secara lebih simple. Katanya, kalau ada buat cara ada, kalau tak ada buat cara tak ada. insyaallah kami tak mahu membebankan keluarga dan terikat dengan pinjaman2 bank dsb. Aku doakan juga proses adik2 yang menurut jejak langkahku turut dipermudahkan.

Sempena hari ibu pada hari ini, ingin sekali aku ucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada dua insan yang amat aku kasihi..emak..puan salmi dan juga ibu mertuaku puan siyah. semoga sentiasa dalam rahmat Allah.mmmmuuahhh!!!!!!!!


No comments: