Friday, October 21, 2011

lil business

harini sy start bisnes muffin kecil2lan untuk classmate saye.
response yang menggalakkan.Alhamdulillah
banyak response positif dan segelitir yang negatif
inche suami kate rezeki lepas kawen.

small profit, kurang sepadan dengan work load yang dilakukan.
sebab tak sampai ati jual mahal2.
TAPI
saye sangat rase puas dengan apa yang sy buat.
feel like i have done something during my free tyme.
rasa puas hati tu lebih berbaloi dari bayarannya.
sebab dari kecik saye minat fk pasal bisnes tapi tak pernah dapat buat.
mase kecik saye pernah bungkus kerepek pisang mak saya dan jual pada
anak jiran.
tapi tak sempat dapat gaji pertama saya dah kena marah dengan mak saya.
sudahnya kena bagi free sahaja.
selepas itu impian bisnes sy terbengkalai sampai lah sekarang
apa yang penting bagi saya adalah kepuasan saya.
yang keluar duet adalah saya,
yang buat kerja adalah saya,
yang penat adalah saya,
jadi saya rasa tiada orang berhak kondem apa yang saya buat selagi ianya tidak melanggar hukum agama saya dan saya tidak mengganggu gugat ketenteraman mereka.
kecuali dengan niat menegur sekiranya kualiti kurang, rasa tak sedap,spoiled food,atau sebarang cadangan for any improvement.ia amat dialu2kan 
again sy nk tekankan saya rasa puas dan bahagia dengan apa yang saya buat,
doakan, sekian



~tempeyish~

selitan cerita yang tidak berkaitan dengan di atas.

Azimat inche suami pada saya masa mula2 kawen dulu:
-biar orang buat kita takpa, jangan kita buat orang
(tapi saya kata, exceptional untuk tempe. kalau dia buat kita, kita tak boleh biar ok)
-taknak kita biasakan meminjam2 dari orang. kalau tak ada buat ja cara tak ada.


Lately saya rasa sy banyak belajar yang positif dari orang2 india, kalau sebelum ni saya banyak lihat dari perspektif negatif, tapi lepas banyak berborak, observe, mingle dengan diorang, saya dapat rasa sy dah mula kurang naik angin bila berhadapan dengan orang2 ni.
Prem once said
~we cant change them cz the hv been living this way for generations, it is in their brain n blood, it is just either you play with them or quit the game~
so i have decided,... I will play it their way and not to let anyone get my nerves
kurangkan toksin dalam body. why burden yourself  thinking so much  abt the unnecessary things rite!

1 comment:

bgh said...

puas bila dpt duit hasil titim peluh sndiri kan?